Rulltårta med Lemon curd

18 kommentarer
 
 
 
Rulltårta med lemon curd
 
Botten
  • 3 st ägg
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 tskbakpulver 
  • 2 msk mjölk 3 %
  • 1 1/2 dl socker + 2 msk till rullning
Lemon curd 
  • 3  citroner 
  • 1,5 dl  strösocker
  • 50 g  smör
  • 1 msk maizena
  • 2  ägg
  • 2  äggulor
  • Jordgubbar 200-300 gram färska
  • 3-4 passionsfrukter
  1. Botten
  2.  Sätt ugnen på 250°.
  3. Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt. Tillsätt mjölken.
  4.  Blanda mjöl och bakpulver i en bunke. Vänd ner det i äggsmeten.
  5. Bred ut smeten på en plåt med bakplåts-papper. Grädda mitt i ugnen ca 5 min.
  6. Strö ett tunt lager socker på ett bakplåtspapper. Stjälp upp rulltårtan på det.
  7. Lemoncurd
  8. Tvätta tre citroner noga och torka. Koka upp citronsaft från två av citronerna samt rivet skal från alla tre, ihop med strösocker och smör. Sila sedan av vätskan.
  9. Blanda ut maizena med saften från din tredje citron och rör ner detta i vätskan.
  10. Vispa samman äggen och rör ner dem i vätskan, ställ tillbaka på spisen och sjud tills citronkrämen tjocknar.
  11. Häll över din lemon curd i en ren skål och låt svalna. 
  12. Bred sedan ut lemoncurden på botten skär jordgubbar tunt och bred ut jämt över hela botten. 
  13. Rulla ihop den och vispa grädden och dekorera valfritt med passionsfrukt och jordgubbar.
  14. KLART!
 
ph by me 
 
 
1 Maja:

skriven

Åhh vad gott!

2 Fani:

skriven

Det där såg ju inte lite gott ut alltså, mmm! Jättefina bilder också! :)

Svar: Den är otroligt god! Åh, men tack!:)
Linn Jönsson

3 Alva:

skriven

Hej! Tack för att du var inne och kikade in på min blogg😃

4 Johan:

skriven

Låter riktigt gott.

5 Kristin:

skriven

Fösta gången jag tittade in på din blogg, måste bara säga vilken underbar blogg!! Har fått massor med inspiration! TACK!! <3

Svar: Åh, men vad roligt!! Tack så jättemycket!:)
Linn Jönsson

6 Jasmine:

skriven

Mums vad gott!

7 Elina:

skriven

Känner bara: JA.

8 Linn Strömberg:

skriven

Detta skulle jag vilja testa till min födelsedag! Verkar ju såååå gott

Svar: Det tycker jag absolut att du ska prova! :))
Linn Jönsson

9 lisilo.blogg.se:

skriven

Mums! Ser jättegott ut, men jag som varken kan äta mjölk eller gluten får bara titta. Hehe.

Svar: Jaha... Vad synd!:/
Linn Jönsson

10 Jasmine:

skriven

Åh, lemon curd ser jag som lyx! Den ser god ut!
Vill också berömma dina bilder - så vacker rekvisita!
Kram

Svar: Åh, men tack så jättemycket!!:)
Linn Jönsson

11 tommy:

skriven

ser riktigt gott ut

12 angelicasvarld.blogg.se:

skriven

Men gud så gott det ser ut!!! Duktig du är!

13 Sannie:

skriven

omg, jag måste börja baka!

Svar: Jaaa, det tycker jag absolut du ska!!:))
Linn Jönsson

14 Malin Dawidsson:

skriven

Låter supergott! Ska prövas :)

Svar: Det tycker jag absolut att du ska!:)
Linn Jönsson

15 Elin:

skriven

Åhhhh, mums!

16 Robex Lundgren:

skriven

mums

17 lillyolsson.blogg.se:

skriven

Men gu va gott!

18 Robert:

skriven

Hej Linn.
En fråga, hur kan jag komma i kontakt med dig? Maila gärna mig så svarar jag om mitt ärende. Mer om mig finner du på bloggen.
Vänliga hälsningar
Robert

Svar: Hej! Du kan kontakta mig på [email protected] så skicka gärna ett email om ditt ärende!:) Linn
Linn Jönsson