Kladdkaka med Hallonmaräng

10 kommentarer
Kladdkaka måste ju vara hela Sveriges Favorit, så varför inte göra en liten ändring på den och slänga på en fantasiskt god maräng med hallon i. Jag är älskar denna kakan för den har allt, choklad och syrliga hallon med en saftig maräng. Denna tycker jag ni alla ska prova på om ni är lika tokiga i choklad som jag. 
 
 
 
Kladdkaka med Hallonmaräng 
 
Ingredienser:
 
Kladdkaka
  • 100 g Smör
  • 2 dl strösocker
  • 12 dl vetemjöl
  • skalet av 1 citron
  • 2 ägg
  • 4 msk kakao
  • 1 1/2 tsk vaniljsocker

Hallonmaräng

  • 2 äggvitor
  • 12 dl strösocker
  • 200 g hallon (frysta eller färska) 
 
 

Gör så här:

Sätt ugnen på 175°. Börja med marängen, vispa äggvitan med hälften av sockret till ett vitt skum. Häll ner resten av sockret och vispa ytterligare 4-5 min. Marängen är färdig när du kan vända bunken upp och ner utan att marängen rinner ur. Smält smöret i en kastrull. Smörj och bröa en form med löstagbar kant, ca 18-20 cm i diameter. Tag av kastrullen från plattan, blanda ner övriga ingredienser till kakan i en bunke. Häll sedan i smöret sist. Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen ca 20 min. Vänd ner hälften av hallonen i marängsmeten. Ta ut kakan och spritsa eller klicka på marängsmeten, grädda ytterligare 10 min. Servera med resten av hallonen.

 
 
ph by me 
 
 
 
1 Agnes:

skriven

Mums, så gott det ser ut!!

2 ɑ n n i k ɑ:

skriven

Mums :D

3 Lena:

skriven

Låter som en magisk kombination.

Svar: Det är himmelskt!:)
Linn Jönsson

4 Marike Ahlgren:

skriven

Men guud! Hur grym kombination!? Måste testas :)

Svar: Jaa, verkligen! Jaa testa!:)
Linn Jönsson

5 Ellen:

skriven

Men hur gott lät inte det där? Dreglar!

Svar: Ja det är bästa kombon!:)
Linn Jönsson

6 kerstin ehrenholm:

skriven

ser så gott ut allt du gör K

Svar: Tack så jättemycket!
Linn Jönsson

7 Carolina Thoor:

skriven

Sv; Tackar! :D

8 Mikaela:

skriven

Gud så gott det ser ut! :)

Svar: Ja den är himmelsk! Tack för titten :)
Linn Jönsson

9 Lottiz Fotograferande fyrabarnsmamma:

skriven

Mums låter galet gott. Ska jag prova en dag.

Svar: Det tycker jag absolut att du ska göra!:)
Linn Jönsson

10 Helen:

skriven

Ska testa!! ser gott ut:))