Saffranskrans med vanilj

36 kommentarer
Nu är det mindre än en månad kvar till julafton, vilket gör det ännu mer tilltalande att börja julbaka. Detta är en saffranskrans med en otroligt god vaniljkräm.Det kan vara lite svårt att göra en krans, just därför har jag gjort ett steg för steg bilder så att man kan få sin lika fin som denna.
Detta är verkligen ett saftigt sötebröd som får dig att tänka på julen vid första tuggan. 
 
 
 
 
 
 
Ingredienser:
 
200 grader i 20 min

25 g jäst
100 g smör 
2 1/2 dl mjölk
1 ägg
1 dl socker 
1 krm salt 
1/2 g saffran 
ca 8 dl vetemjöl 
 
Vaniljkräm:
 
75 gram smör 
1/2 dl strösocker 
2 1/2 tsk vaniljsocker
 
Gör så här
  1. Smält fettet, häll på mjölken och värm till ca 37°. Rör ut den smulade jästen i degspadet.
  2. Tillsätt ägg, socker, salt, saffran och det mesta av mjölet. Arbeta degen väl och låt den jäsa ca 40 minuter.
  3. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den. Kavla ut degen till en kaka, ca 30x50 cm stor. Bred på vaniljkrämen.
  4. Rulla ihop kakan från långsidan och forma rullen till en krans, som läggs på bakpappersklädd plåt. Klipp jack, som viks omväxlande åt höger och vänster.
  5. Låt kransen jäsa ca 50 minuter. Pensla, strö på pärlsocker och grädda i nedre delen av ugnen i ca 20 minuter. Låt kransen kallna på galler under bakduk. Den går bra att frysa.
      Vaniljkrämen
     
       1. Blanda alla ingredienser i en bunke. Bred sedan på degen när du har kavlat ut den!
 
 
 
ph by me 
 
 
 
1 Elin Magnusson:

skriven

åh shit va sugen jag blev på lussekatter/saffransbullar av nått slag :o åh va gott

Svar: Vad roligt! Man ska ju börja baka sånt nu så det är bara att prova!:)
Linn Jönsson

2 Ida - foto & häst:

skriven

åh så himla gott!! :'D

Svar: tack:):)
Linn Jönsson

3 Madeliene:

skriven

sv: tack detsamma! :)
kram

4 kerstin ehrenholm:

skriven

ser ljuvligt god ut älskar saffrans bröd

Svar: Ja, det är riktigt gott!
Linn Jönsson

5 petra:

skriven

Härlig blogg och hit kommer jag tillbaka och snor recept:) ha en fi nfredag

Svar: Vad roligt att du gillar den! Det får du absolut göra 😊 detsamma!
Linn Jönsson

6 Isabella:

skriven

Wow! Superfin, det verkar jobbigt att göra en krans men din är ju superfin! :D

Svar: nej det är superlätt! :) det finns ju förklarat precis jag har gjort i bilder :) så det är bara att prova!
Linn Jönsson

7 Robex Lundgren:

skriven

mums

8 Amanda Niclasson:

skriven

Ser sjukt gott ut! :)
Lust att göra ett bloglovin byte?

9 Fröken.A:

skriven

Den såg grymm ut! :)

10 Peasyeasy:

skriven

Vilken vacker krans! Det här ska jag testa någon dag :)

Svar: Det tycker jag absolut du ska göra!:)
Linn Jönsson

11 emiza:

skriven

jättegott :D

12 Michelle:

skriven

Ser såå gott ut! :)

13 Emmy's Life:

skriven

Det ser underbart gott ut :)

Svar: Åh, tack!:))(
Linn Jönsson

14 Anonym:

skriven

Inspirerande!

15 Mot Ett +:

skriven

Såg ju inte alls nå gott ut! ;P Måste nog prova på en sån sen nån gång. :)

Svar: Det tycker jag :)
Linn Jönsson

16 Ellen:

skriven

Mums! Ser sjukt gott ut!

17 biggeros:

skriven

Blir väldans sugen så här på morgonen 1 Advent

18 Johanna:

skriven

Såg riktigt gott ut! Nog med olika recept och tips kan man aldrig få :)

Svar: Vad härligt! Ja det finns massor av recept verkligen!:)
Linn Jönsson

19 Johanna:

skriven

ser riktigt gott ut :)

20 ɑ n n i k ɑ:

skriven

Super mumsigt :)

21 Jasmine:

skriven

Din krans blev jättefin! Kul att inspireras inför julstöket. :)
Kram

Svar: Ja, man behöver verkligen lite inspiration :))
Linn Jönsson

22 Jossie:

skriven

Men gud vad gott!!!

23 Louise:

skriven

Vad gott :)

24 Hanna - Min väg till att bli en bättre löpare + ytligheter:

skriven

Det ser jättegott ut. Älskar saffran!

25 Sanna:

skriven

Ååh tack för tipset! Nu ska jag åka och handla så jag kan baka ikväll :)

Svar: Ja, vad roligt!! Det tycker jag absolut att du ska göra:)
Linn Jönsson

26 Stickan!:

skriven

Åh, så underbart gott och vackert detta ser ut :-)

Svar: Tack så jättemycket!😊
Linn Jönsson

27 Elina:

skriven

YEEEES, är gluten så har inte kunnat äta sånahär på flera år - TACKTACK, kommer förhoppningsvis testa detta! Visst går det att strunta i kransformen och bara äta? ;)

Svar: Vad härligt! Ja absolut!😊
Linn Jönsson

28 Boel:

skriven

Mums vad gott ;D

29 Ida:

skriven

Åh vad gott!

30 Ditte:

skriven

Så gott det såg ut! Tack för bra recept med bra bilder. Skall absolut prova detta.

Svar: Vad roligt! Det tycker jag absolut!😊
Linn Jönsson

31 Joanna-Livet med Asperger syndrom och kronisk smärta:

skriven

åh va gott

32 Madeleine:

skriven

Den ser helt magisk ut! Detta måste prövas här hemma :)

Svar: Det tycker jag :)
Linn Jönsson

33 jessica sofie:

skriven

åh vad gott, tror du jag kan byta ut mjölet mot ett glutenfritt utan att det förstör kakan? :)

Svar: man kan ju alltid prova :) men det kan nog absolut gå bra!
Linn Jönsson

34 Josephine:

skriven

Åh va fin! Dock föredrar jag pepparkakssmak än saffran :p

35 Elin:

skriven

Mums!! Perfekt till första advent :)

36 frkenduktig.blogg.se:

skriven

Å ser så gott ut. Ska prova detta och bjuda dom som tål. Till mig själv får jag leta glutenfritt.

Svar: Det tycker jag absolut du ska göra! Jaha, vad synd:/
Linn Jönsson