Budapestrulle med Hallon&Blåbär

2 kommentarer
Provade på att göra en Budapestrulle men bytte ut mandarin mot blåbär och hallon. Vilket jag tyckte gjorde att den blev mycket syrligare och godare. Budapestrulle är otroligt gott och så härligt när man känner hasselnötssmaken i hasselnötsmjölet. En riktig favorit som jag tycker ni alla ska prova. Det går otroligt snabbt att göra om man får oväntat besök någon kväll.
 
 
 
Budapestrulle med Hallon&Blåbär 
 
Ingredienser:
  • 90 g  strösocker 1,5 dl 
  • 70 g  hasselnötsmjöl 2,25 dl 
  • 35 g  maizena 3/4 dl 
  • 125 g  (6 äggvitor) 
  • 90 g  strösocker 1,5 dl
  • 4 dl grädde vispad 
  • Blåbär och Hallon 
  • 100 g  mörk choklad 
Gör såhär:
  1. Sätt ugnen på 170 grader. Lägg bakplåtspapper på en plåt. 
  2. Blanda strösocker, hasselnöttsmjöl och maizena i en bunke. 
  3. Vispa äggvita fluffigt och fast, tillsätt lite i taget av strösockret och vispa till en fast maräng. Blanda i de torra ingredienserna med en slickepott och blanda försiktigt tills det är välblandat. 
  4. Spritsa ut med sprits och tyll mellan 19-21 plåtlånga strängar tätt på bakplåtspappret eller tills smeten tar slut.
  5. Grädda mitt i ugnen på 170 grader i 20 min, lufta ugnen några sekunder och baka ytterligare 2 min.
  6. Ta ut botten ur ugnen och låt svalna, lägg på ett bakplåtspapper på botten och vänd den så att du har undersidan uppåt.
  7. Stryk på ett tunt lager grädde, sprid ut blåbär och hallon, rulla ihop till en rulle.
  8. Dela din rulltårta på längden till 8 bakelser, ringla över lite smält mörk choklad och pudra på florsocker. 
 
1 Ellinor Netsö:

skriven

Men vad himla smart! Det måste jag testa någon gång! Tack för tipset! :)

Svar: Det tycker jag absolut du ska!:))
Linn Jönsson

2 Kai:

skriven

snyggt! ser sjukt gott ut :)