Granola Musli

5 kommentarer
 
 
 Nu för tiden kan det vara svårt att hitta den perfekta muslin. Därför så brukar jag göra min helt egen, för då kan man verkligen göra den precis som man vill. Detta är ett basrecept som du kan ändra på hur du vill om du inte gillar en del nötter så kan man bara byta ut dom. Man får göra den precis som man villl. Receptet går välidgt snabbt och är otroligt gott.  
 
Granola Musli
 
Ingredienser: 
 
1 1/2 dl mandlar
1 1/2 dl hasselnötter 
4 dl havregryn 
4 dl fiberhavregryn 
1 dl havrekli 
1 1/2 dl solroskärnor
1/2 dl farinsocker 
2 1/2 msk lönnsirap (kan ta vanlig ljus sirap)
1/2 dl honung 
1 1/2 dl rapsolja 
1 msk kanel
1/2 msk vaniljsocker 
en nypa salt
1 1/2 dl tranbär
 
 
  1. Sätt ugnen på 170 grader, varmluftsfunktion.
  2. Hacka alla nötter och lägg i en bunke.
  3. Tillsätt havregryn, fiberhavregryn, havrekli och solroskärnor och blanda.
  4. Rör samman farinsocker,lönnsirap,honung,olja,kanel, vaniljsocker och salt i en kastrull
  5. Koka upp blandningen och häll sedan ner det i bunken.
  6. Blanda väl och sprid sedan ut det på en plåt med bakplåtspapper.
  7. Rosta mitt i ugnen i 20-23 min.
  8. Rör om  i muslin hela tiden så det inte bränns.
  9. Låt svalna helt och blanda ner tranbär.
  10. Färdigt att avnjuta!
 
 
ph by me 
 
 
 
1 Lina:

skriven

Oh vad gott, Det där måste jag prova! :)

Svar: Ja, det tycker jag! Otroligt smidigt och gott!:)
Linn Jönsson

2 Hanna Karlsson:

skriven

Åh vad gott!

3 Amanda Niclasson:

skriven

Åh gott! :)

4 Sara - Mamma till Nova&Levin:

skriven

Ser gott ut :D

5 Lovisa Wallin:

skriven

mums, det är så gott med hemmagjord granola:)

Svar: Ja, det finns inget godare!!:)
Linn Jönsson