Nutella Cupcakes

65 kommentarer
 
 
 
 
Om man leter efter den perfekta choklad cupcaken så är detta en av dom. Om man älskar choklad lika mycket som jag så måste ni alla prova denna. En lätt cupcake med inget smör i muffinssmeten som gör den extra fluffig. 
 
Nutella cupcakes 10-12 st 
 
Ingredienser:
 
  • 100 g vetemjöl (1,75 dl)
  • 150 g strösocker (1,75 dl)
  • 30 g kakao (0,75 dl)
  • 3 g bakpulver (0,5 tsk)
  • 3 g bikarbonat (0,5 tsk)
  • 3 g maizena majsstärkelse (1 tsk)
  • 3 g salt (0,5 tsk)
  • 10 g vaniljsocker (1 msk)
  • 55 g ägg (1 st)
  • 75 g mjölk, 3 % (0,75 dl)
  • 45 g vegetabilisk olja (0,5 dl)
  • 50 g varmt kaffe eller kokande vatten (0,5 dl)
  1. Sätt ugnen på 170 grader, varmluftsfunktion. 
  2. Sikta ner de torra ingredienserna i en bunke. 
  3. Vispa samman ägg, mjölk och olja lite lätt i en annan bunke. 
  4. Vänd ner de torra ingredienserna med en slickepott. 
  5. Tillsätt lite i taget av kaffet och blanda tills det blir en tunn och slät smet.
  6. Lägg cupcakeformar i en cupcakeplåt eller använd dubbla formar på en vanlig plåt. 
  7. Fyll formarna till knappt ¾ med smet och grädda mitt i ugnen i 16–17 minuter. 
  8. Känn med en sticka att muffinsarna är genomgräddade. 
  9. Låt svalna helt.
 
Nutellafrosting:
  • 150 g mörk choklad (70 %)
  • 200 g osaltat rumsvarmt smör
  • 150 g florsocker (2,5 dl)
  • 10 g vaniljsocker (1 msk)
  • 2 g salt (0,75 tsk)
  • 100 g Nutella (1 dl)
  •   Chokladströssel att strö över
  1. Hacka chokladen och smält den försiktigt i ett vattenbad eller i mikro. 
  2. Låt svalna till ljummen temperatur. 
  3. Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och salt fluffigt i en bunke. 
  4. Tillsätt nutella samt choklad och vispa ordentligt. 
  5. Om frostingen känns för lös kan den stå i kylen i 10 minuter och stelna lite.
  6. Spritsa frosting på varje cupcake och strö eventuellt över strössel.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Siri |Diabitfit|:

skriven

Ååh, ser himmelskt gott ut! Skulle det funka att göra dem med stevia tror du? :)

Svar: Jag tror det kanske skulle funka prova att ta halva stevia och halva vanligt socker! Om du kan annars prova med bara stevia! :)
Linn Jönsson

2 Lina:

skriven

omg vad gott det där såg ut! Fina var dom också :)

Svar: Tack så jättemycket!😊
Linn Jönsson

3 Elin:

skriven

Oj, så fikasugen man blev!! Synd man inte är lika aktiv med bakningen längre. :)

Svar: Man kan alltid börja igen!:)
Linn Jönsson

4 Hemlig Beundrare:

skriven

GUD VAD GOTT DET SER UT!! Du är GRYM!!!!

Svar: Hahah tack så jättemycket!!:))
Linn Jönsson

5 Hemlig Beundrare:

skriven

GUD VAD GOTT DET SER UT!! Du är GRYM!!!!

6 Maria:

skriven

Ser ju ut som små konstverk! Tänk om man bara kunde sticka in handen i bilden och sno åt sig en. ;)

Svar: Hahah vad härligt att du tycker det! det är bara att prova dom själv :)
Linn Jönsson

7 Serieblogg:

skriven

Mums

8 Frukostera:

skriven

Jääädrar så gött! ;)

9 Sussi:

skriven

Det där bara måste jag ju prova. Satan vad smarrigt.

Svar: Det tycker jag absolut :)
Linn Jönsson

10 ɑ n n i k ɑ:

skriven

Super mumsigt :D

11 Cecilia:

skriven

Mycket goda cup cakes!! jag ger dom högsta betyg;)).

Svar: Vad härligt :):)
Linn Jönsson

12 Vendela:

skriven

Ser jättegott ut! :)

13 Johanna :

skriven

Ser suuper gott ut! Jättefin frosting, hur har du gjort den?

Svar: Den är jättelätt att göra! :) allt står i receptet hur man gör:)
Linn Jönsson

14 rebecka:

skriven

Jisses.. herrgud vad gott det där såg ut!

Svar: vad roligt att du gillar dom! :)
Linn Jönsson

15 Cherie | Börja Spring:

skriven

Smarrigt :D

16 Elin Magnusson:

skriven

åh, nyvaken och hungrig, och nu sugen på sötsaker :P
vackra är dom också!

en fråga, hur kommer det sig att du inte har en "titel" eller header med bloggens namn?

Svar: Vad härligt! jag vet inte faktiskt har inte hunnit bara men det ska fixas snarast :)
Linn Jönsson

17 Marie Bergman - Om livet på Cypern:

skriven

Åh vilka fina! De ser helt galet goda ut! :)

Svar: vad roligt att du tycker det :) tack!
Linn Jönsson

18 Malin Jonsson:

skriven

Åh ser ju himmelskt gott ut! Jättefina bilder också :D

Svar: Tack så jättemycket :)
Linn Jönsson

19 elisa:

skriven

vilken fin blogg ,ser otroligt gott ut allt du gör!
kul även att du kikat in på min :D

har du några tips på vad man kan baka till halloween som ser lite läskigt ut men ändå fint?

Svar: Vad roligt att du gillar den! jag ska absolut försöka att göra ett inlägg med lite tips på hallowen bakning :) Så du får kolla in snarast så kommer du hitta något :)
Linn Jönsson

20 Pia:

skriven

Å så gott det ser ut! :)

21 Lova Danielsson:

skriven

Wow! Jag är imponerad. You got talent, girl! Tack för tipset, bara hem och testa! Dom ser också goda ut!!!

Svar: åh, tack vad glad jag blir :) absolut det tycker jag!
Linn Jönsson

22 Josephine:

skriven

åh vad gott :D

23 Sara:

skriven

Åh dem ska jag baka!!: )

24 frkenduktig.blogg.se:

skriven

Ser ju galet gott ut. Måste prova!!! Vilka fina bilder du har i din blogg!

Svar: Åh, tack vad glad jag blir!!:)
Linn Jönsson

25 frkenduktig.blogg.se:

skriven

Hur gör man dom så fina. Kan du inte visa en bild på hur du gör och vilken sorts sprits du använder när du lägger på frostingen? Vill gärna lära mig!

Svar: Det ska jag absolut lägga upp nästa gång jag spritsar såhär!:)
Linn Jönsson

26 Emelie:

skriven

Ååååh! Va smaskigt :)

27 Stickan!:

skriven

Åh, så gott det ser ut :-)

28 Daniella:

skriven

Åh jag älskar chokladcupcakes, måste baka dessa så snart som möjligt! ^u^

29 Hanna:

skriven

Åh vad gott det ser ut! Vad duktig du är:D

Svar: Åh, tack så mycket!!
Linn Jönsson

30 Jennifer Nilsson:

skriven

dom där såg ju inte lite goda ut!
synd att jag är värdelös på att göra cupcake frostning :(

Svar: Men den är superlätt att göra!! :)
Linn Jönsson

31 elin:

skriven

ooh vad läckra! måste göra såna någon dag! :D tack för tipset

32 Chokladfreaks:

skriven

Åh vad gott det såg ut! Jag älskar Nutella och tror att jag skulle älska dessa också.

Svar: Då tycker jag absolut att du ska prova!!:)
Linn Jönsson

33 Karro:

skriven

Herregud vad gott det ser ut! Blir otroligt sugen måste nästan se till att öga dessa få fort jag får tid för nutella är ju typ det bästa som finns!! Kolla gärna in min blogg om ni har lust! Tack

Svar: Ja, nutella är verkligen någonting av det bästa som finns! Absolut det ska jag göra!:)
Linn Jönsson

34 Mot Ett +:

skriven

Såg ju inte lite gott ut! Speciellt nu när jag är hur hungrig som helst. :P

35 livet med Asperger och kronisk smärta:

skriven

åh gott

36 Anna:

skriven

Mmm vad gott det såg ut!

37 JUNITJEJ:

skriven

Vad de ser goda ut!

38 Elina:

skriven

Detta skriiiker ju bara: MÅSTE GÖRAS!! Haha ;)

39 Anna [foto]:

skriven

Det där ser ju inte lite gott ut... :)

40 Fikusbak:

skriven

Wow, vi kommer förmodligen göra domhär so första bak, vi kommer göra en bakvideo och lägga upp då^^ sväng gärna in om nån vecka och kolla om den är uppe:)

Svar: Vad roligt! Det gör jag absolut!!:))
Linn Jönsson

41 Amanda♥:

skriven

Ser otroligt goda o fina ut!

42 Jasmine:

skriven

Dina cupcakes ser fantastiska ut! Roligt att de blev så lyckade, både till utseende och till smak. :)
Kram

Svar: Ja, de är underbara!!
Linn Jönsson

43 Ida:

skriven

Ser så gott ut, måste testa!

44 Emilia:

skriven

Åh va gott det ser ut!! :)

45 sara:

skriven

Jösses vad gott :)

46 isabella:

skriven

detta. måste. jag. göra. asap... haha fy satan vad gott !! <3<3 älskar nutella *gubbemedhjärtögonhär*

Svar: Den är verkligen oemotståndlig, så det tycker jag du ska göra :))
Linn Jönsson

47 Emma:

skriven

oj vad gott!!

48 Jessica:

skriven

De ser super smarriga ut! Ska nog ta och testa dessa imorgon då jag försöker hitta något jag kan baka för att fira att vi får nycklarna till vårt hus imorgon :) mums!!

Svar: Åh, Gud vad roligt!! Det tycker jag absolut att du ska fira! 😊
Linn Jönsson

49 Julia:

skriven

Är tvungen att göra ett litet avtryck här så jag hittar tillbaka till receptet senare.
Nutella och chokladmuffins är ju väldigt gott var för sig, men tillsammans blir de väl oemotståndligt gott!:)

Svar: Vad roligt att du gillar min blogg!!:)) ja, det är otroligt gott ihop!😊
Linn Jönsson

50 Emilia:

skriven

åh nu DÖR jag haha

51 My Fredblad:

skriven

Måste bara säga det här, men dun blogg är verkligen sjukt bra! Älskar att kolla in och blir alltid lika inspirerad! Men du, vad var det som fick dig att blogga, för jag ser att du har gjort det ett tag nu? :)

Svar: Gud vad roligt att du tycker det! jag har inte bloggat jättelänge än faktiskt! men har alltid velat blogga om bakning pga. av att det alltid har varit en stor passion och har velat dela med mig av det :)
Linn Jönsson

52 Sofia N.:

skriven

Å herre jösses så gott det ser ut! Var nog kanske ett misstag att klicka på det här inlägget när man går på diet, hehe

Svar: Nä men man kan alltid unna sig en dag med någon godsak :)
Linn Jönsson

53 Robex Lundgren:

skriven

mums

54 Lovisa Wallin:

skriven

Vilken dröm, de ser såå goda ut!

Svar: Åh, tack :):)
Linn Jönsson

55 Thea:

skriven

Åh så gott!
Jag har just startat en blogg med enbart foton. Gå gärna in och kolla om du har lust :)
//Thea

56 Thea:

skriven

Åh så gott!
Jag har just startat en blogg med enbart foton. Gå gärna in och kolla om du har lust :)
//Thea

Svar: Absolut :)
Linn Jönsson

57 Thea:

skriven

Åh så gott!
Jag har just startat en blogg med enbart foton. Gå gärna in och kolla om du har lust :)
//Thea

58 anonym:

skriven

Vilken fin bakblogg du har massa fina bilder och recept =) finns din blogg på instagram?

Svar: Åh, vad roligt att du gillar det! Har ingen just för bloggen, men du kan följa min privata för där kommer mycket barnbilder upp:)
Linn Jönsson

59 Carina:

skriven

Jag måste verkligen testa att baka detta ser verkligen jätte gott ut! :)

Svar: Dom är underbara så det tycker jag:)
Linn Jönsson

60 Helen:

skriven

Såååå fina!! vad har du köpt spritsen?? blir så snyggt:)

Svar: Åh, tack! Den är en vanlig stjärntyll! Den är köpt på leilas general store 😊
Linn Jönsson

61 Ayaka:

skriven

Mmm.. Ser super smaskiga ut!! + jätte snygga bilder ^^ Nu vill man bara testa å baka dem själv å se om man får något så när liknande utseende på dem.. fast risken är väll att de råkar bli uppkäkade innan.. man är ju ett litet kakmonster typ, hehehe 。^‿^。

Svar: Vad roligt tack! Ja de är såååå goda! Så tycker absolut du ska prova att göra dom! De kommer absolut bli lika snygg:)
Linn Jönsson

62 elin stridh:

skriven

åh så gott :D

63 rememberthiis.blogg.se:

skriven

Ser galet gott ut!

64 Mikaela Geberg:

skriven

Satan vad gott det ser ut! :)

65 Elin:

skriven

Mums, dessa måste jag testa! :D