Mini Apple Roses

27 kommentarer
Nu när hösten närmar sig så måste man ta vara på ala härliga frukter man kan baka med. Äpple är en favorit hos dom flesta tror jag nog. Denna gången provade jag mig på att göra små äppelrosor, mitt tips är att om man inte har tiden köp då en färdig smördeg i butiken då går allt mycket snabbare och man får bästa resultat om man inte gjort smördeg innan, kan vara lite svårt nämligen. För att få bästa resultat så ska dessa små rosor ätas med massa vaniljglass eller vaniljsås. Då går inget fel!
 
 
 
 
 
 
Smördeg
 
Ingredienser:
  • Eller en färdig smördeg från butik
  • 220 g kallt smör 
  • 4 dl vetemjöl
  • 1 dl vatten
Fyllning:
  • 3-4 röda äpplen 
  • 3 msk honung 
  • 4 msk vatten 
  • 2 msk socker 
  • 1 tsk kanel 
Gör såhär:
  1. Alla ingredienser ska vara kalla. Blanda mjöl, vatten och hälften av smöret till en deg. Låt den vila i kyl 30 min.
  2. Kavla ut degen till en kvadrat ca 35x35 cm. Hyvla eller skiva resten av smöret och lägg det på halva degplattan. Vik upp degen över smöret. Kavla eller tryck ut degen till en fyrkant ca 40x20 cm. Se till att inget smör tränger ut.
  3. Vik ihop degen i tre delarn åt ena hållet och två delar åt andra hållet. Låt vila i kyl ca 15 min.
  4. Upprepa kavling och vikning ytterligare två-tre gånger. Kavla sedan ut degen till en tunn platta, ca 30x60 cm.
  5. Degen går utmärkt att skära i bitar och frysa. Bäst blir det om man lägger ut plattorna på brickor och fryser dem ca 30 min.
  6. Lägg sedan ihop dem med smörpapper eller plastfolie emellan i en tättslutande plastpåse eller burk.
  7. Fyllning:
  8. Dela äpplerna och skär bort mitten partiet med kärnor, dela sidan på diagonalen tunna skivor av hela äpplet. Gör likadant med resten.
  9. Blanda sedan vatten, honung, socker i en skål. Lägg alla äpplerna i skålen och låt dom suga åt sig vätskan. Efter 10 minuter häll av vätskan ur skålen men låt äpplerna ligga kvar. 
  10. Om du har en färdig smördeg så ta ut den ur förpackningen och kavla ut den till max. Skär sedan avlånga längder. 
  11. Om du gör din egen smördeg så kavla då ut en platta i taget till långa längder.
  12. Ta sedan lite honung och bred på längderna och häll lite socker och kanel. 
  13. Placera sedan äppelhalvorna med skalet längs med kanten av längden och fyll hela längden med äpplen rulla sedan ihop. (kolla på youtube hur man rullar ihop dom)
  14. Lägg sedan i en muffinsplåt med formar för bästa resultat. Häll på lite socker och kanel när de ligger i formarna. 
  15. Grädda i ugnen i ca 17-20 minuter på 190 grader. 
  16. Färdiga att servera med glass eller vaniljsås. 
  17. KLART!
 
ph by me 
 
 
 
1 Jagger :

skriven

Jag har inte testat ännu men tycker att rosor av äpplen (eller annan frukt) är så fint! Och säkert gott ;)

Svar: Jaa det är otroligt vackert! tycker absolut att du ska testa :)
Linn Jönsson

2 Sara Ekman:

skriven

Mums :)

3 Ebba:

skriven

Svar: Tack så jättemycket!

4 Dixi Wonderland:

skriven

Gud va perfekta dom såg ut! Ser super mumsigt :D

5 Fani:

skriven

Åh så jäkla fina, grymt! Såg ju bra goda ut också för den delen ;)

Svar: Åh, men tack! Ja det är otroligt goda!:)
Linn Jönsson

6 Lina:

skriven

Gud så häftigt! Ser att du skrivit att man ska kolla på youtube hur man rullar ihop dem, men skulle du inte kunna lägga upp video i detta inlägget? Svårt att hitta om man inte vet vad man ska söka på! :)

Svar: Ja jag försökte faktiskt göra det men det funkade inte!:(tips är att söka på "mini roses Apple" så kommer det upp filmer på hur man gör dom!:D hoppas du hittar det!!
Linn Jönsson

7 corneliaeriksson.blogg.se:

skriven

Detta MÅSTE jag prova!!

Svar: Jaa det tycker jag!!:D
Linn Jönsson

8 Angelica Bengtsson:

skriven

SÅ gott det ser ut!!

9 ɑ n n i k ɑ:

skriven

Gott!

10 Sandra:

skriven

Det här är ju världens kanske finaste lilla verk. Så vackert!

Svar: Åh, men tack snälla du!!😀😀
Linn Jönsson

11 Linn:

skriven

Så himla fin idé! Jag har aldrig tänkt på att man kan använda äpplen på det sättet, men det måste jag absolut testa.

12 Fridas Skönhetsblogg:

skriven

Mums! :) Ser supergott ut

13 Citroncest - matblogg från Italien:

skriven

Vilka vackra skapelser! Titta gärna in på min blogg för ett recept på en smarrig äppelkaka! :)

14 Nina Cederholm:

skriven

Wow, vilka superfina konstverk! 👏🏻 Kan tänka mig att det smakar riktigt gott också.

15 Nina Cederholm:

skriven

Wow, vilka superfina konstverk! 👏🏻 Kan tänka mig att det smakar riktigt gott också.

16 angelicasvarld.blogg.se:

skriven

Men så smarrigt å så vackert! Det där ska jag helt klart prova!

17 Zahla:

skriven

Ser super gott ut :)

18 Zahla:

skriven

Ser super gott ut :)

19 Nathalie Isaksson:

skriven

Men så fina! Ser jättegoda ut också :)

20 Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!:

skriven

mumms

21 annie:

skriven

wow!

22 Emelle Beauty Sweden - Två flators skönhetsblogg:

skriven

Det där såg ju inte dåligt gott ut, mm!

NY MANIKYR UPPE NU, IN OCH KIKA VETTJA :D -> http://emellebeautysweden.blogg.se/

23 Cassandra:

skriven

Mums så gott!

24 Anna:

skriven

Underbart fina bakverk!

25 misshappineess.blogg.se:

skriven

Å vilka söta :)

26 misshappineess.blogg.se:

skriven

Å vilka söta :)

27 Angus:

skriven

Wow snyggt!